پارک علم و فناوری استان خراسان رضوی
عضویت در پارک
‌تاثیر توسعه دیپلماسی اقتصادی بر شرکت‌های دانش‌بنیان خراسان رضوی

معاون توسعه فناوری پارک علم و فناوری خراسان تشریح کرد:

‌تاثیر توسعه دیپلماسی اقتصادی بر شرکت‌های دانش‌بنیان خراسان رضوی

- 1402/06/07

معاون توسعه فناوری پارک علم و فناوری خراسان گفت: خراسان رضوی جزو استان‌هایی است که بیشترین تاثیر را از این موضوع گرفته است، زیرا این استان در دیپلماسی اقتصادی بسیار پیشرو است و به همین نسبت افزایش تعاملات با همسایگان توانسته تاثیرات بسیار خوبی را بر شرکت‌های دانش‌بنیان خراسان رضوی بگذارد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل پارک علم و فناوری خراسان و به نقل از ایسنا، مسعود جمشیدیان با بیان اینکه فعالیت‌های دانش‌بنیان در کشور ما علی‌رغم پویایی بالا، نتوانسته است تاثیری بر اقتصاد بگذارد، اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر سهم اقتصاد دانش‌بنیان در تولید ناخالص داخلی کشور ما کمتر از یک درصد است. لذا یکی از اصلی‌ترین اهداف دولت، افزایش این سهم است که الزاماتی دارد، مثلا در خراسان رضوی یکی از الویت‌ها در این خصوص، پرداختن به عرصه‌های مزیت‌دار استانی مانند صنایع معدنی، کشاورزی و صنایع خلاق فرهنگی است که دارای اقتصاد بزرگی است و فعالیت‌های دانش‌بنیان بسیاری را می‌توان در آن‌ها انجام داد.

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم با توجه ویژه به شرکت‌های دانش‌بنیان، سعی کرده است سهم اقتصاد دانش‌بنیان از کل اقتصاد کشور را بالا ببرد، افزود: دولت این کار را از طرق مختلف از جمله توجه به مزیت‌ها، دیپلماسی علمی و کمک به تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان انجام داده است. انجام اقدامات بیشتر در این خصوص، ضمن ارتقاء اقتصاد کشور، باعث ایجاد اشتغال پایدار برای نخبگان کشور نیز می‌شود.

معاون توسعه فناوری پارک علم و فناوری خراسان با اشاره به افزایش تعاملات با کشورهای همسایه در دولت سیزدهم، عنوان کرد: خراسان رضوی جزو استان‌هایی است که بیشترین تاثیر را از این موضوع گرفته است، زیرا این استان در دیپلماسی اقتصادی بسیار پیشرو است و به همین نسبت افزایش تعاملات با همسایگان توانسته تاثیرات بسیار خوبی را بر شرکت‌های دانش‌بنیان خراسان رضوی بگذارد و صادرات خارجی این شرکت‌ها در طی دو سال اخیر، نسبت به شهریور 98 تا 1400 حدود 10 برابر شده است. 

جمشیدیان با اشاره به حضور وزرا و سفیران برخی کشورهای خارجی در پارک علم و فناوری خراسان، اضافه کرد: این مقامات با دیدن دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک شگفت‌زده می‌شدند. این ارتباطات بر افزایش صادرات شرکت‌ها تاثیر داشته و اکنون ما به دنبال افزایش این تعاملات هستیم.

وی در خصوص گلایه‌هایی که شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور از عدم توجه کافی مسئولین دارند، گفت: سال گذشته که شعار سال در خصوص توجه به دانش‌بنیان بود، اقدامات بسیار خوبی در این زمینه انجام شد، هرچند این اقدامات منجر به نتایجی از جمله افزایش تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان شد، اما تاثیرات اصلی این اقدامات در طی یک بازه زمانی پنج، 6 ساله خود را نشان خواهد داد. 

معاون توسعه فناوری پارک علم و فناوری خراسان با اشاره به قوانینی که مجلس در سال گذشته برای افزایش تاثیر اقتصاد دانش‌بنیان تصویب کرد، افزود: مثلا قانون جهش تولید دانش‌بنیان اتفاق بسیار ارزشمندی بود که متاسفانه مسیر اجرای آن به خوبی طی نشده است. به طور کلی من اقدامات انجام شده در خصوص افزایش توجه به دانش‌بنیان را مثبت می‌دانم به شرط اینکه استمرار داشته باشد. تدوین یک برنامه منظم از ملزومات ارتقاء اقتصاد دانش‌بنیان در کشور است.

جمشیدیان در خصوص آمار شرکت‌های دانش‌بنیان در خراسان رضوی بیان کرد: حدود 400 شرکت دانش‌بنیان در خراسان رضوی وجود دارند که 161 شرکت در پارک علم و فناوری خراسان مستقر اند.

دانلود پیوست خبر مسعود جمشیدیان مسعود جمشیدیان
نشست زیست بوم فناوری و نوآوری استان خراسان رضوی و مراسم تکریم و معارفه معاون پشتیبانی فناوری پارک علم و فناوری خراسان رضوینشست صمیمی جناب آقای احسان عظیمی‌راد، نماینده منتخب مردم شریف مشهدمقدس و کلات، با بازیگران اکوسیستم فناوری و نوآوری در پارک علم و فناوری خراسان

آخرین اخبار

تنظیمات لیست به درستی انجام نشده است.